EVERY SECOND AUSTRIAN HAS AMETROPIA – AND THE TREND IS RISING

Around 3.7 million Austrians over the age of 16 have vision defects or are ametropic. Of these, 1.7 million are permanent and 2.0 million are occasional wearing glasses. 87% of Austrians wearing glasses also need glasses when reading, 8% wear contact lenses at least occasionally.

WHAT DOES AMETROPIA MEAN?

Scharfes Sehen setzt voraus, dass der Brennpunkt des einfallenden Lichts exakt auf der Netzhaut liegt. Im optimalen Fall wird das Licht im Auge so gebrochen, dass dies der Fall ist; anderenfalls besteht Fehlsichtigkeit:
• Beim kurzsichtigen Auge (Myopie) liegt der Brennpunkt vor der Netzhaut. Weiter entfernte Gegenstände werden unscharf wahrgenommen.
• Beim weitsichtigen Auge (Hyperopie) ist es umgekehrt: Der Brennpunkt liegt hinter der Netzhaut. Gegenstände in der Nähe erscheinen unscharf.
• Beim astigmatischen oder stabsichtigen Auge (Hornhautverkrümmung) ist der Brennpunkt auf der Netzhaut verzerrt – dementsprechend erscheinen alle Gegenstände verzerrt.
• Im Alter kommt die so genannte Alterssichtigkeit (Presbyopie) hinzu. Das Auge verliert die Fähigkeit, sich auf verschiedene Entfernungen einzustellen, wofür ältere Menschen oftmals beim Lesen eine Sehhilfe benötigen.

The eyelength of myopic people is too long in relation to the refractive power of the cornea and lens. This means that rays of light that enter the eye from distanced are bundled in front of the retina and therefore the image appears blurred. In contrast, the eye sees better at near.

Das Auge kurzsichtiger Menschen ist zu lang im Verhältnis zur Brechkraft von Hornhaut und Linse. Das heißt, die Lichtstrahlen, die von weiter entfernten Objekten in das Auge fallen, werden vor der Netzhaut gebündelt und erscheinen somit unscharf. Im Nahbereich sieht das Auge dagegen besser.

Hochgradige Kurzsichtigkeit kann mit einer Dehnung der Netzhaut einhergehen und gilt als Risikofaktor für Netzhautdefekte oder Netzhautablösung. Diese hochgradige Myopie kann erblich sein.
Die Kurzsichtigkeit lässt sich mit Zerstreuungslinsen (Minusgläser) in Brillen oder entsprechenden Kontaktlinsen ausgleichen. Diese Linsen sind in der Mitte dünner als am Rand. Sie öffnen das Bündel der Lichtstrahlen und sorgen so dafür, dass es sich erst auf der Netzhaut zum Brennpunkt vereinigt.

Anyone who finds visual aids annoying can also have their short-sightedness surgically corrected.

There is a global trend towards increasing myopia. According to calculations, 50% of all children will be short-sighted by 2030. In many Asian countries such as China already today more than 80% of all children are myopic. You can find out more about the treatment of myopia in children here

HYPEROPIA (FARSIGHTEDNESS)

In contrast to myopia, hyperopes have an eye that is too short. As a result, the rays of light only come together behind the retina. Hyperopia can be compensated for with converging lenses that are thicker in the middle than at the edge. Surgical correction using refractive surgery is also possible within certain limits.

ASTIGMATISM

Normalerweise ist die Hornhaut kugelig geformt und hat dadurch eine gleichmäßige Brechkraft. Eine astigmatische Hornhaut ist so gekrümmt, dass die Brechkraft in den einzelnen Ebenen (Meridiane) der Hornhaut unterschiedlich stark ausgeprägt ist. Einfallende Lichtstrahlen werden daher nicht als Punkt gebündelt auf der Netzhaut abgebildet, sondern zu einem Strich bzw. Stab verzogen (daher die Bezeichnung „Stabsichtigkeit“ oder Hornhautverkrümmung). Diese Form der Fehlsichtigkeit geht häufig mit Kurz- oder Weitsichtigkeit einher.
Mit zylindrisch geformten Brillengläsern oder speziellen Kontaktlinsen lässt sich der Astigmatismus ausgleichen. Verschiedene operative Verfahren, wie zum Beispiel ein Laser-chirurgischer Eingriff oder die Implantation torischer Linsen, erlauben auch die Korrektur der Hornhautverkrümmung.

PRESBYOPIA

The ability of the eye to focus visual acuity on objects at different distances is called “accommodation”. This enables the human eye to see things that are far away as well as things that are close by.

However, this ability is lost from the age of around 45. From this age on, normal-sighted people can only see objects in the distance sharply; for close-up, for example to read a newspaper, they need reading glasses. Myopic people, who naturally see better at near can usually manage without reading glasses a little longer.

Alterssichtigkeit (Presbyopie)

Despite intensive research in this field, it is still not possible to cure presbyopia or to completely restore accommodation (near focus reflex).

Treatment of presbyopia usually consists of using reading glasses, varifocal glasses (progressive glasses) or multifocal contact lenses to enable clear near vision again.

The strength of the glasses depends on the age and the desired reading or working distance. The following applies: the closer the reading text has to be the stronger the glasses must be. If you already have ametropia (i.e. astigmatism, far-sightedness or near-sightedness) in addition to your presbyopia, combined glasses (so-called varifocal glasses) are most likely to be suitable for you.

Instead of glasses, contact lenses can also be used to correct presbyopia: If you have previously corrected your ametropia with contact lenses and also want to compensate for presbyopia with this visual aid, you can opt for multifocal lenses (also called multifocal lenses).

In addition to glasses and contact lenses, surgical procedures are also available for the treatment of presbyopia: With special intraocular lens implants, so-called multifocal lenses or EDOF lenses (lenses with extended depth of field) patients have the option to be completely or almost eyeglass-independent. These implants distribute the light over several focal points, so that sharp vision is possible again in the distance as well as in the intermediate and near range.

If, for example, the body’s own lens needs to be removed because of a cataract, the implantation of these special lenses is an opportunity for some patients to get rid of additional reading glasses, even with increasing age. In these cases, your ophthalmologist will discuss with you exactly what to expect from the operation and what result can be achieved.

Using an excimer laser we have the opportunity to correct presbyopia (e.g. PresbyMAX) for several years.

The principle of this method is to modify the cornea with the laser: the center for near vision and the periphery for distance vision. This results in good visual acuity at all distances – whether near or far.